mandag 17. desember 2007

Filmanalyse

Pitbull Terje

Introduksjon
Anslaget: leker med playmo
Presentasjon: Terje kommer inn i klasserommet, når Jim kommer hjem og snakker med mora si og man liksom skjønner hvordan han har det hjemme. Jim er mobbeoffer, og Kurt og Roger er ”de kule”. Vi skjønner fort at mora er gal.

Komplikasjon
Terje kommer inn i klassen og tar tak i Kurt? Og sånn.
Opptrapping: Terje, Astrid, Jim, pitbullen
Vendepunkt: Jim går ut av kjøpesenteret og forlater ”den kule gruppa/gjengen”.
Point of no return: På kjøpesenteret

Resolusjon:
Konflinktens løsning: Astrid overvinner sin angstfor å komme seg ut. Pitbull-Terje og Torstein blir venner.
Avslutning: De feirer jul sammen alle fire,og kanskje blir detnoe mellom mora til Jim og faren til Terje?



Bildeutsnitt

Bildeutsnittene som dominerer er hele kroppen eller fra livet og opp.
Mye nærbilder, som for eksempel viser følelser til de forskjellige karakterene (at Jim er en pingle, at Terje er tøff, moren til Jim er paranoid osv.).
Også noen ekstreme nærbilder, som når Terje spiser pepperkaker
Mye nærbilder for å vise Playmo-landsbyen som Jim har laget.
De har også tatt i bruk det ultratotalte utsnitt, når de er ved Mjøsa, og hele landskapet blir filmet.
Bildet viser begge klart når de går ved siden av hverandre, så man ser hvor liten Jim er i forhold til Terje.



Kamerabevegelse
Kamerabevegelse hjelper for å fremheve forskjellige uttrykk og følelser i ulike situasjoner. For eksempel for å se at Jim er lei seg zoomer kameraet inn, og vi vil få mer sympati for han fordi vi føler at vi kommer nærmere inn på han. Vi ser følelsene fra nærmere hold.
De stressende situasjonene kommer fram ved kjapp kamerabevegelse eller rask klipping, som for eksempel. Der Terje følger etter Jim på brua, eller i div. diskusjoner.
Hovedsakelig er kameraet rolig og vanlig hådholdt. Med slik kamerabruk får vi oversikt. Det er noen panoreringer i bland, der det passer seg å få med alt. For eksempel. I starten hvor de filmer i supermarkedet for å få fram at det er jul. Det er også kjøring mot personen man skal fokusere på.
Spesiell kjøring er der Terje og Jim leker med playmo. Her kjører kameraet i ring rundt de og vi får dermed de i sentrum.


Perspektiv
Det er normalperspektiv som dominerer i filmen. Det er også en del i
under og overvinkling i filmen. Det er undervinkling når de filmer Terje får å få han til å virke mye større enn de andre. Terje virker skumlere og mer skremmende når de filmer han på denne måten. For eksempel når Terje kommer inn i klasserommet for første gang, bruker de undervinkling og Terje ser enorm ut.
Når de filmer Jim, bruker de overvinkling. Overvinklingen får Jim til å se veldig liten og feig ut. Filmen begynner med overvinkling når de filmer Jim som sitter på kne på bakken og undervinkling når de filmer Kurt som står over han med rumpa til Jim. Dette får Jim til å virke liten og Kurt til å virke større enn det han egentlig er og man får også ett inntrykk av at Kurt har mye makt og er den kule på skolen.







Frida Sørlie, Elin Jelsnes, Dominika Dubicka, Hanne Ådalen.

1 kommentar:

Anne Sofie sa...

Bra på innhold, men seinere må dere skrive mer utfyllende